Ildi Fitness

Hogyan kerüljük el a túledzettség állapotát?

2011.01.20. 00:00 - Blog

Ki ne ismerné a közhelyt: „Mindent szabad, csak mértékkel"

Ez alól bizony az edzés sem képez kivételt. A túlzásba vitt edzés épp olyan ártalmas lehet szervezetünkre, mint mozgás szegény életmód.

Az első és legfontosabb tudni való a túledzettséggel kapcsolatban, hogy mindig egy hosszabb folyamat eredménye. Nem egyik napról a másikra alakul ki, éppen ezért nagyon könnyű beleesni abba a hibába, hogy szervezetünket a végletekig terheljük azzal a téves jelmondattal a fejünkben, hogy minél többet edzünk, annál fittebbek, és egészségesebbek leszünk.

Még akkor sincsen így, ha eleinte úgy érezzük, hogy kirobbanó formában vagyunk a rengeteg edzéstől. Ugyanis a túledzettség megelőzéséhez elengedhetetlen az edzés és a pihenés megfelelő aránya, valamint a helyes táplálkozás, ami egyaránt vonatkozik az elfogyasztott táplálék mennyiségére, és minőségére. Túledzettségről nem csak az élsportolók esetében beszélhetünk. A terhelés és terhelhetőség kedvezőtlen viszonya bárkinél fennállhat, aki a rendszeres mozgás jegyében él.

A túledzettségnek két fajtáját különböztetjük meg. Létezik az úgynevezett BASEDOVOID típusú, amely a szimpatikus idegrendszer működésével hozható összefüggésbe. Tünetei általában az alvás zavar, csökkent étvágy, izzadás, fejfájás, magas pulzus, zavart mozgás koordináció. Ezeket a tüneteket az átmenet nélküli nagy terhelések váltják ki. A helyreállításhoz elengedhetetlen 10-12 napos mérsékelt terhelésű, változatos edzésprogram, valamint a kiegészítő eljárások alkalmazása: fürdők (36-37 °C fokos vízben), szauna, masszázs, vitaminok, ásványi anyagok bevitele.

A túledzettség másik fajtája az ADDIZONOID típusú, amelynek felismerése, és megszüntetése már nehezebb feladat. Itt a paraszimpatikus idegrendszer működése, a vegetatív idegrendszer gátló folyamatai dominálnak. Tünetei között szerepel az enyhe fáradékonyság, elégtelen mozgáskoordináció, indokolatlan passzivitás. A monoton edzések váltják ki, ezért megszüntetéséhez elengedhetetlen az edzésterhelések gyökeres megváltoztatása, a lelki egyensúly helyreállítása.

Összességében a túledzettség megelőzése érdekében a következőket érdemes szem előtt tartani:

  • szakszerű edzéstervezés
  • kerüljük az egyhangú, száraz, monoton edzéseket, az edzés legyen változatos, sokrétű és nyújtson igazi élményt
  • nagy szerepe van a túledzettség elkerülésében a közvetlen személyi környezetnek, a megfelelő életkörülményeknek és szociális háttérnek
  • kerüljük a nagy terhelések halmozását
  • ügyeljünk arra, hogy az edzések közötti regeneráció megfelelő minőségű legyen; aludjunk eleget és fordítsunk gondot a megfelelő mennyiségű és minőségű táplálkozásra

Gyere és kövess a facen

Zenei mixek

Saját készítésű mixek, melyeket különös odafigyeléssel válogattam ki. Aerobik órákon tesztelve

Meghallgatom
Nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a mozgásban gazdag életmód kialakításához nem feltétlenül kell edzőterembe járni.
Sokan unalmasnak találják a konditermi edzéseket, nevetségesnek és haszontalannak az aerobik órákat. Tőlük nem várható el, hogy
a mindennapi testmozgást négy fal közé zárva valósítsák meg. Számos alternatívája létezik az edzések rendszeres kialakításának.

aerobic - fitness - aerobik - személyi edző
Kérem várjon....
Kérem várjon
Szeretnél lelkiismeret-furdalás nélkül nassolni? Ez a NASI GYŰTEMÉNY megoldást jelent számodra! Most kérem INGYEN